De rijke wereld van het kleuteronderwijs
Op Kindcentrum De Stern vormen verwondering, ritme en spel de basis van het kleuteronderwijs. In groep 1 en 2 ontdekken kinderen de wereld om zich heen op een manier die past bij hun leeftijd: met hoofd, hart en handen. We volgen het natuurlijke ritme van het jaar en brengen betekenisvolle activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen.
Leren door beleven
Kleuters leren door te doen, te spelen en te ervaren. Daarom bieden we een omgeving waarin kinderen zich vrij kunnen bewegen, kiezen en ontdekken. Verhalen, liedjes, kringspelletjes en rituelen vormen een vertrouwde structuur en geven houvast in de dag. Taal, rekenen en motoriek zijn verweven in het spel en ontstaan vanuit interesse en nieuwsgierigheid.
Verhalen en seizoenen
De seizoenen spelen een centrale rol in ons onderwijs. Elk jaargetijde brengt zijn eigen sfeer, verhalen en activiteiten met zich mee. We vieren feesten, maken seizoentafels, zingen liedjes en luisteren naar verhalen die passen bij de tijd van het jaar. Zo ontstaat er een diepere verbinding met de natuur én met elkaar.
Een dag vol ritme en rust
De schooldag van een kleuter begint met een rustige inloop en een gezamenlijk moment in de kring. Vanuit een vaste dagstructuur wisselen we spel, verhalen, creativiteit en buiten zijn af. De afwisseling van activiteit en rust, van binnen en buiten, zorgt voor balans en welbevinden.
Ruimte voor fantasie en creativiteit
In het spel van het kind gebeurt het echte leren. Daarom krijgt spel bij ons alle ruimte. Met natuurlijke materialen, verkleedkleren, bouwhoeken en knutseltafels stimuleren we de fantasie en de creativiteit. We observeren het spel en bieden waar nodig verdieping aan in kleine kring of via gerichte activiteiten.
Samen groeien
Op De Stern geloven we dat kleuters het meest tot bloei komen in een veilige, warme omgeving waarin ze zichzelf mogen zijn. We werken aan sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en een gevoel van verbondenheid. Zo leggen we een stevige basis voor de rest van de schooltijd – en het leven daarna.