De Stern: Sterk in leren, rijk in leven!
De Stern is een kindcentrum voor onderwijs en opvang. Bij ons staat de ontwikkeling van het kind als geheel centraal: We spreken hart, hoofd en handen aan. Ons onderwijs en onze opvang sluiten aan bij de ontwikkelingsfase van elk kind.
Sterk in leren, rijk in leven: Dat is de Stern. Wij bieden volop ruimte voor brede persoonsvorming en leren kinderen het leven. Op Kindcentrum De Stern leren kinderen echt met hart, hoofd en handen. Er is ruimte voor kunst, cultuur, natuur en beweging. Wij volgen het jaarritme van de natuur en seizoenen, en vieren de bijpassende jaarfeesten. Dit maakt kinderen bewust van het jaarverloop en het draagt bij aan verbondenheid. We bakken brood, schilderen, tekenen, zingen en spelen in de natuur.
Onze opvang voor baby’s en peuters is geïnspireerd door het gedachtengoed van Emmi Pikler en de antroposofie. Dit betekent dat wij werken vanuit respectvolle verzorging, vrije bewegingsontwikkeling en een veilige, voorspelbare omgeving. We bieden baby’s en peuters de ruimte om in hun eigen tempo te ontdekken en te groeien. Onze medewerkers begeleiden de kinderen met geduld en aandacht, waarbij elke handeling – zoals verschonen, eten en slapen – met rust en respect wordt uitgevoerd. Dit draagt bij aan een veilige hechting en een gevoel van vertrouwen. Peuters krijgen de vrijheid om zelfstandig te spelen en te ontdekken, zonder dat volwassenen onnodig ingrijpen. We werken met eenvoudig, open eind-speelgoed en een rustige, natuurlijke omgeving waarin kinderen zich vrij kunnen bewegen. Op deze manier stimuleren we hun zelfstandigheid en zelfvertrouwen, wat een belangrijke basis vormt voor hun verdere ontwikkeling.
Ons kleuteronderwijs gaat hierop door en werkt met aspecten uit het Vrijeschoolonderwijs. Het is speels, warm en ritmisch. De nadruk ligt op vrij spel, creatieve activiteiten zoals schilderen, zingen en verhalen vertellen, en het ervaren van de seizoenen. Door een vaste dagstructuur voelen kinderen zich veilig en geborgen. Er wordt veel gewerkt met natuurlijke materialen en fantasierijk spel wordt gestimuleerd. Cognitieve ontwikkeling komt spelenderwijs aan bod, zonder druk. Zo wordt een stevige basis gelegd voor later leren, en vullen we niet alleen het vat, maar ontsteken we een vuur.
In groep 3 t/m 8 starten we elke dag met een opmaat waarin sociaal-emotionele vorming en burgerschap centraal staan. Daarna volgt het hart van ons onderwijs: het periodeonderwijs. We duiken gedurende enkele weken diep in één thema, bijvoorbeeld taal, geschiedenis, biologie, aardrijkskunde of kunst. De vertelstof vormt een belangrijk uitgangspunt. We werken onder andere over planten, dieren, oude ambachten, huizenbouw, de geschiedenis van het schrift, de grieken, Noorse Mythologie en Romeinen. Daarnaast heeft elke groep een toneelperiode en heeft een bijpassende uitvoering en maakt een excursie, wat het leren betekenisvol en levendig maakt. Tijdens de periodelessen leren kinderen niet alleen door luisteren en schrijven, maar ook door creatief en ervaringsgericht werken.
Na het periodeonderwijs volgt het hoofd van onze dag: rekenen en spelling, aangeboden met een helder instructiemodel en gestructureerde methode. Zo combineren we verdieping met duidelijke leerdoelen en borging van leerlijnen.
In de middagen staan de handen centraal. Kinderen werken aan vakken als handvaardigheid, houtbewerking, textiele werkvormen, boetseren, muziek en beweging, steeds met een koppeling aan de thema’s uit het periodeonderwijs. Zo wordt kennis tastbaar en betekenisvol.
Door het jaar heen zijn de seizoenen en bijbehorende jaarfeesten op een natuurlijke manier verweven in ons onderwijs. Deze vieringen – van licht en oogst tot stilte en bezinning – geven ritme aan het schooljaar en verdiepen het beleven van de tijd. Ze verbinden kinderen met de natuur, elkaar en zichzelf.
Deze manier van werken stimuleert concentratie, creativiteit en intrinsieke motivatie. Leren wordt een inspirerende ervaring die het hele kind aanspreekt.